The chief political correspondent for U.S. programming for a Chinese state-owned media outlet was elected to the globalist organization, World Economic Forum. He has repeatedly defended the operation of forced labor camps in Xinjiang, where the CCP is carrying out genocide against ethnic and religious minorities.

In several interviews, journalist Wang Guan, with ties to the Chinese Communist Party (CCP), has vindicated the concentration camps, which he refers to as “re-education centers,” echoing the name given to them by the regime as a way of covering up the atrocities committed inside. 

Several pieces of evidence document the genocide that the Chinese regime is committing against innocent people because of their faith or ethnicity. Mainly against practitioners of Falun Dafa, a spiritual discipline of the Buddha school, Tibetans, and Uighurs.

A lucrative business for the Chinese regime has even been uncovered. Several international organizations and respected researchers have collected evidence that the Chinese regime uses the state apparatus to kill Falun Dafa practitioners for their organs and sells them on the transplant market.

According to the CCP-controlled China Global Television Network (CGTN), before moving to the United States, Guan was the chief Beijing correspondent for CGTN’s English-language news network, CGTN News, based in Washington DC.

In an article promoting the documentary, which he called “Western double standards on Xinjiang busted,” made during a trip to Xinjian, the journalist defended Chinese concentration camps by showing the account of Uighurs denying that the CCP was carrying out ethnic persecution there. 

“Regarding China’s Xinjiang Uighur Autonomous Region, many in the West believe there is an ‘ethnic repression’ problem instead of a terrorism challenge. And the ‘re-education camps’ are the most recent case in point,'” Wang Guan wrote.

The Uighurs are a predominantly Muslim ethnic minority inhabiting the Xinjiang Uighur Autonomous Region (XUAR) in China’s far west, with their own language and culture.

In the documentary, Guan also introduced several alleged survivors of the “re-education camps” who aligned their testimonies to the regime’s propaganda by claiming that their internment in the camps provided them with the skills to obtain work. 

Wang attempts, with each testimony, to point out “the success and effectiveness of the program” implemented by the regime.

“We met 33-year-old artist Abulizikari Aobuli, who perfected his painting skills in the re-education center and now works in a gallery. We caught up with 30-year-old Yuregul Yusan, who works in the hospitality sector. We found 26-year-old Rukiya Yakup, who improved her mandarin and now works as a real estate agent. And we met 23-year-old Halinur, who’s now a cashier at a restaurant,” Wang said of some of the testimonial examples in his biased report. 

But accounts exposed during the forum “Revealing the Truth: Uyghur Tribunal” held in Taipei, Taiwan in 2021, show a diametrically opposite reality from what the Chinese journalist indicates in his documentary.

Some Uighurs detained in the Xinjiang concentration camp spoke of their experiences of physical and mental torture. One of the witnesses recalled the tragic situation and said that the Xinjiang concentration camp was a “hell on earth” that he would never forget in his life.

Sign up to receive our latest news!

By submitting this form, I agree to the terms.